buat para penggila hadith!

| |




luahan perasaan...bagi peminat kajian hadith..tak kira lah kita ni takhasus agama ke tak ke..asal ada usaha, disitu ada jalan...kat mesir ni pun byk masyaikh adalah asal bukan jurusan agama pun, engineer ramai jd muhaddith...doctor etc..mula2 khatamlah kitab mustolah yg ringkas, taisir mustolah mahmud tahhan khatam byk kali sgt bagus....ia penting sbg asas...dan yg asas itu tak mesti satu yg tepat,bahkan ada yg tak tepat, tp ia adalah asas, dan kita kena khatam dan faham!

kemudian bacalah kitab2 yg lebih khusus, baca kitab2 khusus spt 'manhaj al-bukhari dlm tashih n tad'if' , 'manhaj abu hatim dlm tashih n tad'if' , 'manhaj nasaie' , manhaj bukhari dlm tadlis....etc2, setiapnya dtg dgn 1-2 jilid utk seseorg imam saja! skrg ni telah sgt banyak kajian begini dibuat demi utk kita memahami manhaj para huffaz....yg amat rumit..penuntut ilmu tegar wajib baca dan tela'ah

baca jga kajian2 mustolah yg detail....kitab hadith hasan 5 jilid, tadlis 1 jilid, mursal 2 jilid...munkar 1 jilid, .etc2

bacalah kitab2 matan hadith, baca sahih muslim, bukhari, baca sunan al-daraquthni, baca sahih ibn hibban, mukhtasarul mukhtasar ibn khuzaimah....baca page by page, kerana ia penting utk kita lihat amali salaf 

yg penting kita jgn lupa hadiri juga kelas para masyayikh, kerana ada benda yg hanya bleh kita dpt dlm kelas yg tiada dlm buku

mula testing matan 40 Nawawi, ambik satu hadith, cuba takhrij dan cuba telusuri rawi2nya...then banding natijah kita dgn natijah ulama'...jika byk sama natijah kita dgn ulama' alhamdulillah, alhamdulillah ia bg kita semangat utk cuba lagi...saja2 saja2 saja2...utk hilang bosan

juga yg penting, bila kita lihat ada khilaf antara ulama' dlm memahami sesuatu hal dlm kajian hadith etc..maka bacalah kedua2 belah pihak...di ulang bacalah kedua2 pihak...dan lihat mana yg lebih jelas dan kuat pada kita....mana yg lebih sama dgn amali salaf...jgn baca pihak A, pastu hentam pihak B, walhal kitab2 dan huraian pihak B tak pernah kita buka dan tela'ah!! 

beradablah dgn ulama'...kita boleh tidak bersetuju dgn sesorang ulama, tapi ia dgn hujah, berbeza dgn hujah....jangan jika sbb perbezaan pendapat, maka kita hentam ulama itu bahkan sampai reka cerita palsu! ulama itu telah berkata sekian sekian walhal anda reka2 cerita...jgn fitnah ulama'! jgn fitnah ulama'! jgn fitnah ulama'! jgn fitnah ulama'! jgn fitnah ulama'! 

nasihat utk diri sendiri terutamanya dan buat semua peminat amali kajian hadith...

jom beramal! Allah hu musta'an!


Posted by Abu Ismaaeel Fathi on 11:10 AM. Filed under .

2 comments for "buat para penggila hadith!"

  1. Aslkm Sheikh. Ana bukan dari bidang agama. Tapi dah jatuh cinta dengan ilmu hadith dan tengh berjinak2 dgn ilmu hadith. Hajat nak berguru, tapi kekangan masa kerana bkerja 8-5 ptg. Anak2 pulak sebatalion kat rumah masih kecil2. Smg Allah memberi ana jalan mudah ke arah itu nanti InsyaAllah. Ana dapati ramai ilmuwan agama(ramai juga yg terkenal) menulis kitab2 dan memetik hadith2 tanpa mengambil berat ttg sanadnya dan tidak mentakhrijkan hadith2 tersebut (mungkin hanya digalakkan shj). lebih malang...apabila ada yg memmetik hadith2 dgn menambah matan hadith dan mencatatnya sbg hadith sohih Bukhari & Muslim ataupun sabda Rasulullah. Kekeliruan telah berlaku dalam menyampaikan ilmu2 agama dan mengelirukan pembaca2 layman spt ana. Ana harap para muhadithin di Msia dpt bertindak secara proaktif dlm menegaskan tatacara memetik hadith yg betul serta adab2nya tanpa berlaku fitnah memfitnah serta buruk sangka. Berlapang dada dan berfikiran terbuka adalah yg lebih utama dlm membetulkan kesalahan2.Allahu'aklam.

  2. wa'alaikusssalam,

    Moga Cikgu dimudahkan dan diberi kelapangan masa oleh Nya.

    sama-sama kita berusaha, biar sikit-skit, lama-kelaman insyaAllah membuahkan hasilnya. Allah hu musta'an

Leave a reply

Copyright 2009 Simplex Celebs · All rights reserved · Designed by SimplexDesign