[Syaikhuna Dr. Mahir Al-Fahl] Manhaj Al-Bukhari dlm Hadith Fadhail yang Dhaif

| |

Fadhilah al-Syaikh al-Muhaddith Dr. Mahir Yasin al-Fahl
dalam salah satu pembentangan Daurah Ilmiah beliau
di Darul Hadith Iraq




Pada 16 Oktober 2010 yang lalu saya telah bertanya kepada guru kami Syaikhuna Al-Muhaddith Dr. Mahir Yasin Al-Fahl - hafizahullah- berkenaan kenapa wujudnya hadith-hadith dhaif dalam kitab Al-Adab Al-Mufrad, dan juga manhaj Imam Al-Bukhari dalam hadith dhaif berkenaan fadhail.

------------------ Soalan saya:

From: fathi ali1427h
To: Dr. Maher Al Fahl
Subject: الأدب المفرد
Date: Sat, 16 Oct 2010 18:09:44 +0200

الحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا رسول الله صلى الله عليه وسلم
وبعد
إلى شيخنا الكريم / حفظك الله
وقد قال الشيخ جمال الدين القاسمي (شيخ للشيخ أحمد محمد شاكر) إن الإمام البخاري كان ممن يرفضون الحديث الضعيف مطلقا. لكن، لماذا أخرج البخاري أحاديث ضعيفة في كتابه الأدب المفرد؟ علما بأن البخاري لا يشترط الصحيح فيه كما في صحيح البخاري، لكن ما المراد بإخراجه الأحاديث الضعيفة في الأدب المفرد، شواهدا كان أو متابعات أو اعتبارا؟ وما هو المنهج الصحيح للإمام البخاري في التعامل مع الأحاديث الضعيفة

أرجو المساعده

Terjemahan :

"Segala puji bagi Allah, Selawat dan Salam kepada Saidina Rasulullah SAW, wa ba'd,

Kehadapan Syaikh kami yang mulia / Dr. Mahir Yasin / hafizakallah,

Berkata Guru Syaikh Ahmad Muhammad Syakir(rhm) yakni Syaikh Jamaluddin al-Qasimi(rhm) - sesungguhnya Al-Imam Al-Bukhari (rhm) adalah salah seorang tokoh yang menolak hadith dha'if secara mutlak. Persoalannya mengapa Al-Imam Al-Bukhari turut memasukkan hadith-hadith yang dha'if dalam kitab beliau Al-Adab al-Mufrad? Maklum, memang beliau tidak meletakkan syarat sahih sebagaimana Sahih Al-Bukhari tetapi apakah yang dikehendaki oleh Al-Imam Al-Bukhari(rhm) dengan memasukkan hadith2 dha'if dalam Al-Adab Al-Mufrad? Sebagai syahid, mutaba'at dan i'tibar kah?Atau bagaimana sebenarnya manhaj Al-Imam Al-Bukhari dalam berinteraksi dengan hadith-hadith dha'if?

Pohon bantuan (iaitu penjelasan -pent)
Moga Allah memberkati kamu semua"


-------------- jawapan Syaikhuna Dr. Mahir:

Jawab Syaikhuna Dr. Mahir Yasin Al-Fahl:


From: Dr. Maher Al Fahl
To: fathi ali1427h
Subject: RE: الأدب المفرد
Date: Sat, 16 Oct 2010 20:34:26 +0300


 حبيب قلبي : ما ذكر عن الإمام البخاري من رفضه الأحاديث الضعيفة غير صحيح ، وأخذ بسبب تشدد البخاري في شروط الصحيح في جامعه الصحيح ، أما عن تخريجه للأحاديث في الأدب المفرد فهذا منهجه ومنهج أهل العلم قاطبة 
الترخص في الضعيف في الفضائل


Terjemahan Bebas:

"Kepada yang ku cintai di hati ku: (ketahuilah -pent) apa yang di dakwa (sesetengah pihak -pent) berkenaan Al-Imam Al-Bukhari bahawa beliau merupakan seorang yang menolak hadith-hadith dhaif (secara mutlak, termasuk dalam hal-hal fadhail - pent) adalah tidak benar, (ketahuilah bahawa mereka - pent) mengambil pandangan sedemikian adalah di sebab kan (apa yang mereka dapat lihat akan - pent) ketatnya Al-Imam Al-Bukhari dalam syarat-syarat hadith Sahih dalam kitab Jami' nya Al-Sahih (iaitu Sahih Al-Bukhari - pent) , adapun berkenaan takhrij hadith-hadith (pengeluaran hadith, iaitu hadith yang di masukkan -pent) beliau dalam kitabnya Al-Adab Al-Mufrad inilah manhaj beliau (yang sebenar -pent) dan juga manhaj Ahli Ilmu (iaitu para Huffaz Al-Mutaqaddimin - pent) seluruhnya, mereka ringan dalam (beramal -pent) dengan hadith-hadith dhaif dalam bab fadhail"

Sekian di kongsi, moga bermanfaat.
Al-Akh / Abu Ismaaeel
Muhammad Fathi `Ali Al-Malizy Al-Sakandariy
8.43 p.m , 9 Zul Qaedah 1431H




Posted by Abu Ismaaeel Fathi on 3:00 AM. Filed under .

1 comments for "[Syaikhuna Dr. Mahir Al-Fahl] Manhaj Al-Bukhari dlm Hadith Fadhail yang Dhaif"

  1. Maaf bertanya. Jadi apakah di dalam abdabul mufrad, segala hadith2 yang lemah yang terkandung di dalamnya adfalah lemah semata-mata tanpa ada penguatnya di hadith yang lain yang dikeluarkan di kitab-kitab imam bukhari yang lainnya semisal jami'ul Sahih (Sahih Bukhari? mohon pencerahan.

Leave a reply

Copyright 2009 Simplex Celebs · All rights reserved · Designed by SimplexDesign