Ungkapan Indah 'Abdullah ibn 'Umar

| |





Ungkapan Indah 'Abdullah ibn 'Umar

Ingin saya berkongsi disini satu ungkapan yang indah daripada 'Abdullah bin 'Umar - radhi-Allah-hu 'anh- , kata-kata ini seringkali disebut oleh sahabat saya yang mulia: al-Fadhil Ustaz 'Umar Muhammad Noor - hafizahullah- , iaitu berkata Ibn 'Umar

مَنْ قَالَ حَىَّ عَلَى الصَّلاَةِ أَجَبْتُهُ ، وَمَنْ قَالَ حَىَّ عَلَى الْفَلاَحِ أَجَبْتُهُ ، وَمَنْ قَالَ حَىَّ عَلَى قَتْلِ أَخِيكَ الْمُسْلِمِ وَأَخْذِ مَالِهِ قُلْتُ : لاَ.

Terjemahan: "Barangsiapa yang mengajak - aku- kepada solat, maka aku akan menyahutnya, dan barangsiapa yang mengajak - aku- kepada kejayaan, maka aku menyahutnya. Namun barangsiapa yang mengajak kepada menyerang (dan membunuh) saudaranya yang muslim dan mengambil hartanya, maka aku katakan: tidak" 

Takhrij ringkas:

Dikeluarkan antaranya oleh al-Baihaqi dalam al-Kubra, (3/423), Abu Nu'aim dalam Hilyah al-Auliya' (1/309), Ibn Sa'd dalam al-Tabaqat (4/169), Ibn 'Asakir dlaam Tarikhnya (31/191) dan lain-lain. 

Status:

Kata Syaikh Islam Mansur dalam tahqiq Sunan al-Kubra: "dan sanadnya hasan". 

------------------- Rujukan: 

1- al-Sunan al-Kubra, Abi Bakr Ahmad bin al-Husain bin 'Ali al-Baihaqi, jilid 3, hal. 423, tahqiq Islam Mansur, Dar al-Hadith, Qaherah, cetakan pertama, 2008M 

2- Hilyah al-Auliya', Abu Nu'aim al-Asbahani, jilid 1, hal. 309, Dar al-Kitaab al-'Arabi, Beirut, cetakan ke-4, tahun 1405H.


sekian dikongsi, moga bermanfaat.
Abu Ismaaeel Muhammad Fathi al-Sakandary
Iskandariah, Mesir


Posted by Abu Ismaaeel Fathi on 1:55 PM. Filed under .

0 comments for "Ungkapan Indah 'Abdullah ibn 'Umar"

Leave a reply

Copyright 2009 Simplex Celebs · All rights reserved · Designed by SimplexDesign