[Siri 2] Kritikan Ilmiah Fathi al-Sakandary: Ralat pada nama perawi yang dinukilkan syaikh al-Albani - rahimahullah -
Gambar: Silsilah al-Ahadith al-Dhaifah
[Siri 2] Kritikan Ilmiah Fathi al-Sakandary: Ralat pada nama perawi yang dinukilkan syaikh al-Albani - rahimahullah -
Bismillah, Alhamdulillah..wa ba'd
Matan hadith yang berbunyi:
نوم الصائم عبادة ونفسه تسبيح ودعاؤه مستجاب
Terjemahan: Tidurnya orang yang berpuasa adalah ibadah, dan nafasnya adalah tasbih, dan doanya adalah mustajab
Status: Hadith ini dhaif, dan syaikh al-Albani antara pengkaji yang turut menilainya dhaif.
Salah satu penyakit hadith ini ialah perawi yang bernama: Abu Taybah.
Kata Imam Yahya ibn Ma’in tentangnya:
“أبو طيبة ضعيف – Abu Taybah, dia dhaif”
Telah berkata syaikh al-Albani - rahimahullah - :
أبو طيبة : اسمه عبد الله بن مسلم المروزي : ضعيف
Terjemahan: Abu Taybah, namanya ialah `Abdullah bin Muslim al-Marwazi, dia seorang yang dhaif
Rujuk: Silsilah Al-Dhaifah (no. 4696)
Kritikan Ilmiah Fathi al-Sakandary :
Syaikh Al-Albani sebagaimana dalam Silsilah Al-Dhaifah (no. 4696) diatas, menyatakan bahawa nama Abu Taybah dalam sanad ini ialah Abdullah bin Muslim Al-Marwazi dan dakwaan syaikh Al-Albani ini padanya keraguan, tidak tepat (fihi nazor) dan saya berpendapat syaikh Al-Albani - moga Allah merahmati beliau - telah tersilap, kerana Abdullah bin Muslim Al-Marwazi bukanlah ma’ruf meriwayatkan hadith dari Kurz bin Wabroh, akan tetapi yang benar dan tepat namanya ialah Isa bin Sulaiman Al-Darimi Al-Jurjani, kerana dia lah yang ma’ruf dan dikenali meriwayatkan hadith dari Kurz bin Wabroh.
Buktinya, kata Imam Ibn ‘Adiy : “عن أبي طيبة عن كرز بن وبرة الحارثي عن الربيع بن خثيم عن عبد الله بن مسعود - dari Abu Taybah dari Kurz bin Wabroh Al-Harithi dari Al-Rabi’ bin Khathim (atau Al-Khaitham) dari ‘Abdullah bin Mas’ud” (rujuk: Al-Kamil fi Al-Dhu’afa, tarjamah Abu Taybah ‘Isa bin Sulaiman Al-Jurjani, rawi no. 1403, 5/257, bahkan Imam Ibn ‘Adiy menyebutkan banyak riwayat Abu Taybah ‘Isa bin Sulaiman dari Kurz bin Wabroh dalam Al-Kamil).
Bahkan kata Imam Al-Jurjani:“أبو طيبة عيسى بن سليمان الدارمي الجرجاني كان من العلماء والزهاد روى عن كرز بن وبرة – Abu Taybah ‘Isa bin Sulaiman Al-Darimi Al-Jurjani merupakan kalangan ‘ulama dan merupakan daripada kalangan orang-orang zuhud, dia meriwayatkan hadith dari Kurz bin Wabroh” (rujuk: Tarikh Jurjan, tarjamah Abu Taybah ‘Isa bin Sulaiman Al-Jurjani, rawi no. 492, 1/285), kata Imam Al-Jurjani lagi: ” أبو عبد الله كرز بن وبرة الحارثي... روى عنه أبو طيبة عيسى بن سليمان الدارمي الجرجاني –Abu ‘Abdillah Kurz bin Wabroh Al-Harithi…meriwayatkan daripadanya hadith oleh Abu Taybah ‘Isa bin Sulaiman Al-Darimi Al-Jurjani” (rujuk: Tarikh Jurjan, Tarjamah Abu ‘Abdillah Kurz bin Wabroh Al-Harithi , rawi no. 618, 1/336).
Juga kata Imam Al-Zahabi: “كرز بن وبرة الحارثي... حدث عنه أبو طيبة عيسى بن سليمان الدارمي - Kurz bin Wabroh Al-Harithi… meriwayatkan daripadanya Abu Taybah ‘Isa bin Sulaiman Al-Darimi” (rujuk: Siyar ‘Alam Al-Nubala’, Tarjamah Abu ‘Abdillah Kurz bin Wabroh Al-Harithi, rawi no. 20). Berdasarkan penjelasan dalam kitab-kitab rijal diatas, maka jelaslah bahawa yang tepat dan terpelihara Abu Taybah dalam sanad ini ialah Abu Taybah ‘Isa bin Sulaiman Al-Darimi Al-Jurjani, inilah yang benar.
# Kritikan ilmiah ini pada asalnya saya muatkan dalam artikel saya yang bertajuk: "Penjelasan Status Hadith Fadhilat Tidurnya Puasawan" , pada nota kaki nombor 15, artikel penuh boleh dibaca disini: http://ansarul-hadis.blogspot.com/2010/12/penjelasan-status-hadith-fadhilat.html
Allah hu 'alam.
Muhammad Fathi , Abu Ismaaeel.
Rabu, 15 jun 2011
Iskandariah, Mesir
Posted by Abu Ismaaeel Fathi
on 5:03 PM. Filed under
Takhrij
.