[Syaikhuna Abu Hasf al-Musnady] Solat Tarawih 9 Rak'at 1 Salam

| |











Berkata Abu Ismaaeel Muhammad Fathi `Ali al-Maliziy al-Sakandary: saya telah bertanya kepada salah seorang guru saya di Qaherah , Syaikhuna al-Muhaddith Abu Hasf al-Musnady Muhammad bin Kamil al-Athary (dan beliau antara yang pernah memberi ijazah umum hadith kepada saya: http://ansarul-hadis.blogspot.com/2011/04/ijazah-periwayatan-dari-syaikhana-abu.html ) berkenaan pendapat beliau tentang solat tarawih 9 rak'at dengan 1 salam. 

Soal saya kepada beliau: 

From: fathi_ali1427h
To: abu_hasf
Subject: صلاة التراويح : فهل لهذا العمل أصل عن أحد من السلف الصالح؟
Date: Thu, 18 Aug 2011 13:40:11 +0200



الحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا رسول الله صلى الله عليه وسلم
وبعد

السلام عليكم‏
شيخنا الكريم / حفظك الله

بعض الناس في صلاة التراويح يجمعون تِسْعَة ركعات في تسليمةٍ واحدة ويدّعون بأن ذلك من السنة فهل لهذا العمل أصل عن أحد من السلف الصالح؟ واستدلوا بأحاديث صلاة الوتر كأنها صلاة التراويح بلا فرق , كلها نظرا الى حديث عائشة في صفة صلاة الوتر

جزاكم الله خيرا
بارك الله فيكم


Terjemahan: 


Alhamdulillah wassola tuwassalam 'ala Saidina Rasulillah SAW, wa ba'd


Assalamu'alaikum, 


kepada syaikhana al-karim (guru kami yang mulia) - moga Allah memelihara kamu- 


Sebahagian manusia, dalam hal solat Tarawih, mereka menghimpunkan 9 rakaat dengan 1 salam dan mereka mendakwa ia sebahagian daripada As-Sunnah. Apakah perbuatan ini mempunyai asalnya dari salah seorang dari Al-Salaf Al-Soleh?


Mereka berdalilkan hadith-hadith solat Witir, seolah-olah solat Witir itulah solat Tarawih tanpa ada sebarang perbezaan. Mereka mengatakan kesemua solat-solat (tahajjud, tarawih, witir) itu adalah solat Qiam semuanya, melihat kepada hadith Aishah berkenaan sifat solat Witir.


Jazakumullah hu khairan, Barakallah hu fekum


------------ Jawapan al-Syaikh: 


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 
ليس لهذا أصل في السنة وإنما السنة صلاة التراويح مثنى مثني فأصل الصلاة قد فرض مثنى مثنى ثم نسخ الحكم وبقيت في السفر . ولقول النبي صلى الله عليه وسلم: ((صلاة الليل مثنى مثنى))
وفعل النبي صلى الله عليه وسلم يدل على ذلك ولما ثبت عن عائشة رضي الله عنها قالت: (كان النبي صلى الله عليه وسلم يصلي من الليل إحدى عشرة ركعة يسلم من كل اثنتين ويوتر بواحدة) ولا يقاس الوتر علي القيام . ناهيك أن هذا ربما يضر بالناس بطول الصلاة المتتابعة بدون إستراحة وقد قال الله لا يكلف الله نفسا إلإ وسعها والله أعلم






Terjemahan: 


Tiada ada asalnya perbuatan ini dari Al-Sunnah. Yang sunnahnya solat Tarawih dilakukan Mathna Mathna - 2 rakaat - kerana pada asalnya solat jenis itu difardhukan Mathna Mathna - 2 rakaat- kemudian hukum ini dimansuhkan dan dikekalkan ketika Safar (perjalanan).

Mengikut sabda Nabi s.a.w; ((Solat malam itu Mathna Mathna)). Dan perbuatan Nabi s.a.w itu menjadi bukti. Dan apa yang thabit dari Aisyah r.a; ((Nabi s.a.w. pernah bersolat malam sebanyak 11 rakaat, dia memberi salam setiap 2 rakaat dan berwitir 1 rakaat)), maka tidak diqiaskan Witir dengan Qiaam.

Saya melarang anda dari melakukan perkara ini. Mungkin perbuatan sebegini memudharatkan manusia dengan sebab panjangnya solat secara berturut-turut tanpa rehat, dan Allah telah berfirman; ((Allah tidak mewajibkan atas seseorang itu melainkan apa yang dia mampu melakukannya)). Allah hu a'lam.









sekian di kongsi, moga bermanfaat.

Al-Akh / Abu Ismaaeel 
Muhammad Fathi `Ali Al-Malizy Al-Sakandariy
18 Ramadhan 1432H
Iskandariah, Mesir


Posted by Abu Ismaaeel Fathi on 11:46 AM. Filed under .

0 comments for "[Syaikhuna Abu Hasf al-Musnady] Solat Tarawih 9 Rak'at 1 Salam"

Leave a reply

Copyright 2009 Simplex Celebs · All rights reserved · Designed by SimplexDesign