[Syaikhuna 'Umar al-Muqbil] Surah al-Kahfi pada hari Jumaat
Gambar: Syaikhuna 'Umar al-Muqbil dalam salah satu kuliah dalam TV Arab Saudi
[Syaikhuna 'Umar al-Muqbil] Surah al-Kahfi pada hari Jumaat
Berkata Abu Ismail: daku telah bertanya kepada guru
kami Syaikhuna al-Muhaddith 'Umar bin 'Abdullah bin Muhammad al-Muqbil, antara
muhaddith Arab Saudi bermanhaj Mutaqaddimin, juga merupakan pensyarah di Univ.
al-Qasim, Arab Saudi, soalku
شيخنا
الكريم، ظهر لي من دراستي انه لايوجد أي حديث صحيح أو ثابت عن فضل قراءة سورة الكهف
يوم الجمعة، فكل الأحاديث إما معلولة أو ضعيفة و الزيادة ( يوم الجمعة ) منكر، وقال
الشيخ د. سعيد صالح الرغيب : "لا صحة لتخصيص قراءة سوره الكهف يوم الجمعه أو ليلتها،
و الترغيب في قراءة الكهف من غير تخصيص بزمان أو مكان"، فهل هذا الكلام صحيح ؟
وهذا بحث من الشيخ د. سعيد بن صالح الرقيب :
http://elibrary.mediu.edu.my/books/SDL1138.pdf
بارك
الله فيكم ونفع بكم
Terjemahan: "guru
kami yang mulia, telah jelas bagiku dari kajianku, sesungguhnya tidak wujud
apa-apa hadith Sahih atau Thabit berkenaan fadhilat membaca surah al-Kahfi pada
hari Jumaat, kesemua hadith-hadith adalah cacat atau dhaif, dan tambahan lafaz
(hari Jumaat) adalah Munkar,
Dan berkata Dr. Said Solah al-Raghib:
"tidaklah sahih akan hadith pengkhususan membaca surah al-Kahfi pada hari
Jumaat ataupun malamnya, dan galakan membaca surah al-Kahfi dalam riwayat yang
Sahih adalah tanpa pengkhususan waktu serta tempat", adakah kalam ini
betul? Ini pula adalah link kajian al-Syaikh Dr. Said Solah al-Raghib: http://elibrary.mediu.edu.my/books/SDL1138.pdf"
Maka jawab Syaikhuna 'Umar al-Muqbil:
الذي
يترجح لي قول ما ذكر الباحث، والله أعلم
Terjemahan: "apa yang jelas rajih (kuat)
bagiku, adalah seperti yang disebutkan dalam kajian - Dr. Said Solah al-Raghib
tersebut -, Allah Maha Mengetahui"
Gambar kitab: Manhaj al-Hafiz Abi 'Abullah Ibn Mandah Fi al-Hadith wa 'Ulimih
karya Syaikhuna Dr. 'Umar al-Muqbil
Kemudian daku membalas jawapan Syaikhuna Dr. 'Umar
al-Muqbil itu dengan bertanya:
لتأكيد
يا شيخنا، يعني الحديث ضعيف؟
Terjemahan: "sebagai kepastian wahai guru kami, yakni hadith itu Dha'if?"
Maka jawab Syaikhuna 'Umar al-Muqbil:
نعم
ضعيف بهذه الزيادة
Terjemahan: "ya, Dha'if dengan tambahan lafaz (Jumaat) ini"
~ Fathi al-Sakandary / Iskandariah / Mesir ~
Posted by Abu Ismaaeel Fathi
on 6:42 PM. Filed under
Soalan
.